Følg Rogaland Teater

Tags

Siste nyheter

Rogaland Teater restarter teatersesongen 18. mai med ungdommelig pågangsmot!

Rogaland Teater restarter teatersesongen 18. mai med ungdommelig pågangsmot!

Nyheter   •   mai 13, 2020 11:11 CEST

Skjerp deg!! som hadde premiere i januar, gikk rett hjem hos publikum, noe billettsalget var en indikator på. SKJERP DEG!! var utsolgt hele spilleperioden da vi i midten av mars måtte bråstoppe. Derfor er det en glede for oss å kunne ta ungdommen opp på Hovedscenen og gi dere denne fantastiske forestillingen frem til sommeren.

Rogaland går i tospann med Museum Stavanger og presentere utendørsteater på Utstein Kloster

Rogaland går i tospann med Museum Stavanger og presentere utendørsteater på Utstein Kloster

Nyheter   •   mai 07, 2020 16:19 CEST

Rogaland Teater, i godt samspill med vår gode nabo Museum Stavanger, MUST, gjør spillerommet større og inviterer publikum inn i Borggården på Utstein Kloster. I forestillingen Ord over grind - et livslangt møte tar skuespiller Mette Arnstad publikum med på en vandring i hennes livslange møte med Halldis Moren Vesaas, både kvinnen og dikteren.

Nyprodusert digital forestilling - Premiere - Den siste forestilling av Roland Schimmelpfennig

Nyprodusert digital forestilling - Premiere - Den siste forestilling av Roland Schimmelpfennig

Nyheter   •   apr 24, 2020 12:56 CEST

Det verste som kan skje et teater, og som vi opplever i disse dager, er at vi ikke kan ta imot publikum, at vi ikke kan møtes og dele historiene fra scenen og må avlyse våre forestillinger. Men hva skjer når teaterverdenen blir rammet av virus og må bryte sin eneste regel i koronakrisen?

Rogaland Teater fyrer opp i leirbålet og inviterer til analogt utendørsteater

Rogaland Teater fyrer opp i leirbålet og inviterer til analogt utendørsteater

Pressemeldinger   •   apr 22, 2020 12:32 CEST

Leirbålet svarer på et urbehov i mennesket. Det gir varme og mat men aller mest er det noe å samles rundt. Leirbålet er et sosialt ritual. På samme måte svarer teatret på et urbehov for å uttrykke seg og for å dele disse utrykkene med andre.Men det er ikke like lett i den tiden vi befinner oss i nå,der vi erforhindret i å møtes og oppleve scenekunsten i tradisjonell form.

Rogaland Teater presenterer: Digital premiere - Scener fra et ekteskap

Rogaland Teater presenterer: Digital premiere - Scener fra et ekteskap

Pressemeldinger   •   apr 14, 2020 14:06 CEST

Sist år tok Rogaland Teater den sagnomsuste TV-serien til scenen og nå gjør vi den tilgjengelig for skjermformat igjen. Det betyr at du kan bytte ut teaterstolen med sofaen, sette deg godt til rett og være vitne til at ekteskapet mellom Marianne (Nina Ellen Ødegård) og Johan (Anders Dale) brettes ut for åpen skjerm.

​Avlysning av alle forestillinger på Rogaland Teater til og med 22. mars 2020.

​Avlysning av alle forestillinger på Rogaland Teater til og med 22. mars 2020.

Pressemeldinger   •   mar 11, 2020 14:27 CET

10. mars kom det nye retningslinjer og pålegg fra Folkehelseinstituttet som omfattet Rogaland Teater. Arrangementer som samler mange mennesker kan gi grunnlag for stor smittespredning, både på selve arrangementet og ved bruk av offentlig transport til og fra arrangementet, samt etterpå i lokalsamfunnet der deltagere returnerer hjem.

Årets første Teatersalong er på trappene!

Årets første Teatersalong er på trappene!

Blogginnlegg   •   jan 22, 2020 10:54 CET

Denne våren har Ungdomsteatret overtatt Kjellerteatret og fra januar til mai får 20 ungdommer boltre seg under bakkenivået. Derfor er årets første Teatersalong viet dramatikk for ungdom.

Pressevisning - status quo

Pressevisning - status quo

Pressemeldinger   •   jan 16, 2020 10:08 CET

Opp-ned, og uforandret Hva skjer når kvinner inntar menns posisjon som det overlegne kjønn, de som kan tillate seg å utøve makt, undertrykke og trakassere? Det blir i hvert fall interessant teater – for både kvinner og menn.

Presssevisning - ​HJEMKOMSTEN - Et skikkelig spark i balla!

Presssevisning - ​HJEMKOMSTEN - Et skikkelig spark i balla!

Pressemeldinger   •   jan 15, 2020 10:01 CET

Det er duket for en testosterondampende trusselkomedie i Teaterhallen. I «Hjemkomsten» er det mye å le av, og all grunn til å vaske ørene etterpå. Den moderne klassikeren handler om makt og kjønn, og er tidvis så utagerende at regissør Petter Næss ler så han griner.

Rogaland Teater 2019 - et godt og solid teaterår

Rogaland Teater 2019 - et godt og solid teaterår

Pressemeldinger   •   jan 15, 2020 09:27 CET

Vår teatersjef Glenn André Kaada kan gjøre opp status etter sitt første år som kunstnerisk leder på Rogaland Teater. Han kan se tilbake på et år med suksesser både hva angår det kunstneriske, publikumstall og økonomi. Året har vært viet samtidsdramatikk med aktuelle temaer, men også tungvektere som Garborg, Hamsun, Shakespeare og Bergman, samt gjensyn med publikumsfavoritter fra 2018.

Pressevisning - TØNES - en teaterkonsert uten Tønes

Pressevisning - TØNES - en teaterkonsert uten Tønes

Pressemeldinger   •   jan 13, 2020 09:36 CET

Enakter for en trubadur! ”TØNES – en teaterkonsert uten Tønes” er teatrets første egenproduserte teaterkonsert, og den kommer ikke til i ligne på noe annet. Litt som Tønes. Me koga’kje ligt.

Pressevisning - SKJERP DEG!!

Pressevisning - SKJERP DEG!!

Pressemeldinger   •   jan 06, 2020 09:49 CET

Tolv unge skuespillere og en felles opplevelse av at voksne sjelden skjønner hva det handler om. Et kjellerteater, mye kul musikk, litt drøy humor, og et ærlig forsøk på opplysning på tvers av generasjonene. Velkommen til «Skjerp deg!!»

Ungdomsteatret ved Rogaland Teater - partner i stort EU prosjekt!

Ungdomsteatret ved Rogaland Teater - partner i stort EU prosjekt!

Pressemeldinger   •   des 13, 2019 10:30 CET

Buzz Network: styrker det europeiske ungdomsteater miljøet gjennom internasjonalt samarbeid og vårt Ungdomsteater er en viktig del av dette nettverket!​ Ledende ungdomsteaterorganisasjoner fra Skottland, Irland, Norge, Belgia og Tyskland har for første gang fått innvilget støtte fra Kreativt Europa, EUs program for kreativ og kulturell sektor.

SLIK BLIR VÅREN PÅ ROGALAND TEATER

SLIK BLIR VÅREN PÅ ROGALAND TEATER

Pressemeldinger   •   des 04, 2019 15:55 CET

Teatersjef Glenn André Kaada presenterte i dag vårens program og det kan kort beskrives som offensivt og fremoverlent. Det består av intet mindre enn 13 ulike produksjoner med stort og smått. Repertoaret er først og fremst preget av samtidsdramatikk med aktuelle temaer, men vi får også oppleve tungvektere som Gogol og Pinter på scenen, samt gjensyn med publikumsfavoritter fra tidligere sesonger.

LANSERING AV VÅREN 2020 PÅ ROGALAND TEATER

LANSERING AV VÅREN 2020 PÅ ROGALAND TEATER

Pressemeldinger   •   nov 28, 2019 12:40 CET

​Ambisjoner, vilje og mot er en del av Rogaland Teaters DNA, og dette kommer godt til syne i vårens premierer. Og med en miks av gammelt og nytt, vågalt og originalt, har vi i sum et vårprogram med godbiter for de aller fleste.

GAVE FRA SPAREBANKSTIFTELSEN SR-BANK VENDER SKUFFELSE TIL GLEDE PÅ ROGALAND TEATER!

GAVE FRA SPAREBANKSTIFTELSEN SR-BANK VENDER SKUFFELSE TIL GLEDE PÅ ROGALAND TEATER!

Pressemeldinger   •   nov 22, 2019 08:39 CET

Da Trine Skei Grande 7. oktober la frem sitt forslag til kulturbudsjett for 2020 fikk ikke Rogaland Teater innvilget midler til siste og avsluttende fase av forstudie.

Rogaland Teater vinner av Norsk Publikumsutviklings pris i kategorien FORSTERKER
Pressevisning - SE PÅ MEG NÅR JEG SNAKKER TIL DEG av Monica Isakstuen

Pressevisning - SE PÅ MEG NÅR JEG SNAKKER TIL DEG av Monica Isakstuen

Pressemeldinger   •   okt 24, 2019 13:16 CEST

Monica Isakstuen er et symptom på det nye, skandinaviske scenespråket, som etter hvert har beveget seg langt fra Henrik Ibsen. I høst gir regissør Øyvind Osmo Eriksen seg i kast med Isakstuens første skuespill som får urpremiere på Intimscenen. Med seg på laget har han skuespillerne Svein Solenes og Mari Strand Ferstad.

Derfor synges det på engelsk i Grusomme Måns

Derfor synges det på engelsk i Grusomme Måns

Blogginnlegg   •   okt 23, 2019 08:46 CEST

I anmeldelsen av stykket «Grusomme Måns» stiller Aftenbladets anmelder tre konkrete spørsmål. Her kommer svarene.

Statsbudsjettet 2020 - Spenner bein under nytt teaterhus

Statsbudsjettet 2020 - Spenner bein under nytt teaterhus

Pressemeldinger   •   okt 07, 2019 13:52 CEST

Nytt teaterhus i Rogaland mangler i regjeringens forslag til statsbudsjett. "Som største eier av Rogaland Teater velger staten å avbryte støtten til forstudie rett før målstreken. Det er svært skuffende at regjeringen ikke prioriterer de nødvendige midlene til å bringe prosjektet videre, sier Ellen Math Henrichsen", direktør ved Rogaland Teater.