Gå videre til innhold
Rogaland går i tospann med Museum Stavanger og presentere utendørsteater på Utstein Kloster

Nyhet -

Rogaland går i tospann med Museum Stavanger og presentere utendørsteater på Utstein Kloster

To gode kulturnaboer går sammen i tospann og presenterer stolt utendørsteater på Utstein Kloster!


Savner du å kjenne på forventningen, vite at akkurat i kveld er forestillingen vesensforskjellig fra hva den var i går, og annerledes enn det den vil være i morgen. For det er bare akkurat nå, med akkurat dette publikummet og akkurat denne skuespilleren, sammen, i øyeblikket, at akkurat denne forestillingen finnes.

Nå har du muligheten til å oppleve nettopp dette når Rogaland Teater, i godt samspill med vår gode nabo Museum Stavanger, MUST, gjør spillerommet større og inviterer deg inn i borggården på Utstein Kloster til et kunstnerisk forestillingsmøte med skuespiller Mette Arnstad.

ORD OVER GRIND – et livslangt møte.
Av og med Mette Arnstad

I disse koronatider må vi holde avstand. Sammen - hver for seg - er tidens mantra. Men nå legger skuespiller Mette Arnstad til rette for et kunstnerisk og personlig møte med publikum og med Halldis Moren Vesaas – på avstand, men med nærvær. For vi kan alltid nå hverandre med ord, med ordets kraft, med «Ord over grind».

Mette Arnstad har hatt et tett og nært forhold til Halldis Moren Vesaas gjennom store deler av sitt liv. Men det var ikke gitt at det skulle bli et livslangt møte. Det var en entusiastisk norsklærer som måtte til. Han introduserte Mette for den jordnære, frimodige, selvstendige og livsglade dikteren Halldis Moren Vesaas. Til tross for sine aversjoner mot nynorsken, var den unge Mette solgt og siden har Halldis og hennes lyrikk vært en følgesvenn, både i det private og i det profesjonelle livet.

Nynorskdronninga

Halldis Moren Vesaas hører til den romantiske nynorsktradisjonen i norsk lyrikk. Karakteristisk er at hun omformer den høystemte stileni nynorsken til hverdagsstil.

Hennes oppvekst og bakgrunn i Trysil, med et østnorsk dialektgrunnlag gjorde at hun blant annet brukte e-infinitiv i skriftspråket.

Diktene kom i flere utgaver, og hun moderniserte gjerne språket i de nye utgavene.

Gjennom en livslang innsats for nynorsk skriftspråk og nynorsk kultur, ble hun med rette kalt "Nynorskdronninga".

I 2007 laget Mette Ord over grind, en take-away forestilling som portretterte Halldis Moren Vesaas, hennes samliv med ektemannen Tarjei og om livet etter hans død. I «Ord over grind – et livslangt møte» skal vi bli bedre kjent med Mette og får høre om hennes personlige møter med en av Norges største lyrikere og hvordan hun har kjent seg igjen i både diktene og kvinnen bak. Mettes store lidenskap for og kunnskap om kvinnen, dikteren og kulturpersonligheten Halldis er spunnet sammen med 13 utvalgte dikt, både kjente og mindre kjente.

DikteneNy kvinne (fra Harpe og dolk, 1929)

Å være i livet (I ein annan skog , 1955)

Eg kviskrar ditt namn, (Lykkelege hender, 1936)
Lykkelige hender, ( Lykkelige hender, 1936)

Tung tids tale, (Tung tids tale, 1945)

Ung son (Lykkelige hender, 1936)

Ord over grind, (I ein annan skog, 1955)

Glassveggen, (Tarjei Vesaas, fra Lykka for ferdesmenn, 1949)

Lyset, (I ein annan skog, 1955)

Nei tapper, (Livshus, 1995)

Har vandra så langt , (Livshus, 1995)

Ferdaminne, (Livshus, 1995)

Gåve, (Livshus, 1995)

No, (Livshus, 1995)

Trygt inne i Borggården – og på god avstand til hverandre - får vi oppleve hvordan dikterkunsten til Halldis stadig er aktuell og nærværende. Diktene som Mette har valgt ut handler om basisfølelser, om fødsel, kjærlighet, modning, død, natur og samvær.

Folkene bak:

Av og med: Mette Arnstad
Dramaturg og regi: Nina Godtlibsen

Emner

Kontakter

Pernille Kaldestad

Pressekontakt Informasjonssjef 92421792

Velkommen til Rogaland Teater!

Den 15. april 1883 åpnet teaterbygningen i Kannik for første gang dørene for publikum. Siden den spede starten har teatervirksomheten gledet, forarget, engasjert og begeistret.
Rogaland Teater har vært et samlingssted for scenekunst preget av høy profesjonalitet og kunstnerisk kvalitet. Gjennom årene har teatret utviklet seg, etablert et eget barne- og ungdomsteater, bygget på, blitt større, fått flere publikummere og blitt en sentral kulturinstitusjon og en merkevare med godt omdømme.
I dag, over 130 år etter åpningen, er aktiviteten på huset og nivået på scenekunsten høyere enn noensinne. Virksomheten ved huset spenner bredt, og det profesjonelle miljøet på og bak scenen er en velsmurt motor i det rogalandske kulturlivet.
Ringvirkningene fra Teaterveien når ut til hele Rogaland. Rogaland Teater er et hus med høye kunstneriske ambisjoner, stor energi og uendelig mye skaperkraft.
Rogaland Teater skal være sentrum i kunsten. For mennesker, av mennesker. Et sted der det nye skapes og der det kjente blir nytt.

Rogaland Teater

Teaterveien 1
N-4005 Stavanger
Norge