Gå videre til innhold
Foto Stig H Dirdal
Foto Stig H Dirdal

Pressemelding -

LANSERINGSVANDRING I FORBINDELSE MED HØSTSESONGEN 2023!

Tiden går fort når man har det gøy og plutselig er det høst og vi er klar til mer moro!

Onsdag 31. mai kl 10:30 inviterer vi dere med på lanseringsvandring i teatrets korridorer og bakkamre i forbindelse med høstsesongen 2023! Vi kommer til å besøke både verksteder og produksjoner som er i gang med prøver. På vår vei møter vi regissører, scenografer, skuespillere og ansatte som er i full gang med å produsere opp høstens forestillinger.

Teatersjef Glenn André Kaada er en selvskreven guide, og tar dere med rundt omkring i teatrets irrganger!

Vi ser frem til en uhyre spennende høst, og det er ingen ringere enn Tore Renberg som starter ballet med en litterær festaften på Hovedscenen i forbindelse med sin siste utgivelse Lungeflyteprøven. Mer ny norsk dramatikk får vi på Intimscenen med Cassandra. Mattis Herman Nyquist og Fredrik Høyer fortsetter sitt dramatiske prosjekt, som på sin særegne måte, i monologform, skildrer individets behov for menneskelig kontakt. Denne gang i samspill med skuespiller og artist Benedicte Izabell Ekeland. Sampill blir det også i det fengslende og vitale kammerspillet EKS. Det blir både gjenkjennelig og trist men samtidig veldig underholdende når Mareike Wang, Mari Strand Ferstad og Svein Solenes er tilbake med trekantdramaet i regi av Øystein Martinsen.

Ulf er uvel har blitt en favoritt for mange barn og voksne og i høst er 22 medlemmer fra Barne- og ungdomsteatret tilbake for å gjøre Ulf spill levende i Teaterhallen. Dette er kvalitetsteater i barnehøyde og våre yngste publikummere kan glede seg til en fargerik og morsom forestilling! Mer kvess for barna blir det når den flaksende festlige forestillingen KVAKK!?! ser scenens lys på Hovedscenen. Vi gleder oss til en eggstravagant forestilling proppfull av humor, herlig musikk, frekke ordspill, dyr og fjærkre i ulike farger og fasonger og ikke minst smittende spilleglede fra 54 medlemmer i Barne-og ungdomsteatret. Tradisjonen tro blir det Lørdagsgodt i høst, som er et lavterskeltilbud for de aller minste. Vi har mye å by på og åpner godteposen i september!

Overtro og teater har alltid hørt sammen. Nå utfordrer Rogaland Teater skjebnen og trosser truslene om forbannelser og ulykker ved å sette opp Shakespeares Macbeth i regi av Tyra Tønnessen! I rollene som Macbeth og hans Lady finner vi Leo Magnus de la Nuez og Mari Strand Ferstad.

Et annet makkerpar som gjester oss i høst er regissør Kjersti Horn og scenograf Sven Haraldsson, som endelig er tilbake på Rogaland Teater etter suksessen med Scener fra et ekteskap. Med seg i bagasjen denne gangen har de nok et ikonisk Bergman stykke! Den knivskarpe fortellingen om Fanny og Alexander fra 1982 er en hyldest til teatret, fantasien og ikke minst til barnet i oss alle!

I høst fortsetter vi også vårt fruktbare samarbeid med Janne Stigen Drangsholt og Therese Eide. På Teatersalong skal de hjelpe deg med å tette eventuelle kunnskapshull du måtte ha i forbindelse med litteraturhistorie, forfattere og tematikker knyttet til forestillinger m.m! Etterpå kan du enkelt briljere med nyervervet kunnskap i alle sosiale lag!

Helt på tampen tar vi med at du på nyåret kan bli godt bevandret blant de levende døde! Sesongen 2024 kickstartes nemlig ved at Ungdomsteatret gjenoppliver Dracula og det er regissør Rolf Alme som, sammen med ni unge skuespillere, vekker ham opp fra søvnen! Du kan forvente deg en Dracula med mye svart humor i en funky og original versjon av klassikeren.

Velkommen til lanseringsvandring i forbindelse høsten 2023.
Oppmøte onsdag 31. mai kl 10:30 i billettluka!

Emner

Kategorier

Kontakter

Pernille Kaldestad

Pressekontakt Informasjonssjef 92421792

Velkommen til Rogaland Teater!

Den 15. april 1883 åpnet teaterbygningen i Kannik for første gang dørene for publikum. Siden den spede starten har teatervirksomheten gledet, forarget, engasjert og begeistret.
Rogaland Teater har vært et samlingssted for scenekunst preget av høy profesjonalitet og kunstnerisk kvalitet. Gjennom årene har teatret utviklet seg, etablert et eget barne- og ungdomsteater, bygget på, blitt større, fått flere publikummere og blitt en sentral kulturinstitusjon og en merkevare med godt omdømme.
I dag, over 130 år etter åpningen, er aktiviteten på huset og nivået på scenekunsten høyere enn noensinne. Virksomheten ved huset spenner bredt, og det profesjonelle miljøet på og bak scenen er en velsmurt motor i det rogalandske kulturlivet.
Ringvirkningene fra Teaterveien når ut til hele Rogaland. Rogaland Teater er et hus med høye kunstneriske ambisjoner, stor energi og uendelig mye skaperkraft.
Rogaland Teater skal være sentrum i kunsten. For mennesker, av mennesker. Et sted der det nye skapes og der det kjente blir nytt.

Rogaland Teater