Gå videre til innhold
Det går latterlig dårlig på første klasse i Kirsebærhagen, der godseier Ranevskaja og hennes aristokratiske familie trues av konkurs. Foto Grethe Nygaard
Det går latterlig dårlig på første klasse i Kirsebærhagen, der godseier Ranevskaja og hennes aristokratiske familie trues av konkurs. Foto Grethe Nygaard

Pressemelding -

Presseinvitasjon til Kirsebærhagen og EKS mandag 31. okt!

I disse dager blir det mørkere og kaldere på mer enn en måte. Men i teatret kan man takle høststormen av nyheter som strømmer gjennom skjermen ved å trimme lattermusklene. Høstens forestillinger har nemlig det til felles at de kaller på latteren på ulik måte og masserer forskjellige muskelgrupper! I nær fremtid kan vi by på både en tragisk komedie og en morsom tragedie! I den forbindelse deler vi et gammelt storbyjungelord:

Den som kun tar spøk for spøk
og alvor kun alvorlig
han og hun har faktisk fattet
begge deler dårlig

Nå inviterer vi til pressevisning på Kirsebærhagen og EKS mandag 31. okt. fra kl 11:00

Kirsebærhagen

At mennesker har denne enestående evnen til å fortrenge det ubehagelige og heller fokusere på det likegyldige og underholdende visste Tsjekhov, og derfor skrev han Kirsebærhagen som en komedie. Her handler det om å miste fotfeste i en verden i forandring. Men ler vi ikke av det fortrengte og samfunnets forventninger, ja så lurer vanviddet rett rundt hjørnet, advarte Freud.

Det går latterlig dårlig på første klasse i Kirsebærhagen, der godseier Ranevskaja og hennes aristokratiske familie trues av konkurs og familieeiendommen, med den vakre og enorme kirsebærhagen, står i fare for å bli solgt på tvangsauksjon. Løsningen kunne være å selge hele molevitten mens det ennå er tid. Det gjennomtenkte og fornuftige forslaget fremsettes av den nyrike oppkomlingen Lopakhins, som har virkelighetsfornemmelse nok til å se realitetene i øynene – og veien ut av krisen. Men i stedet for å handle, drukner familien, som er vant til det søte liv, sine bekymringer i rikelige mengder champagne, sløseri og tidsfordriv, mens de klamrer seg til minnene om verden av i går.

Kirsebærhagen er en forestilling, som både er komedie og drama, underholdning og tragedie. Men mest av alt handler det om å kunne se det komiske i det tragiske fordi forestillingen er et vibrerende og levende speil. Et speil som vi mennesker så desperat har bruk for, ettersom det eneste konstante i denne verden er forandringen.

Pressevisning 31. okt kl 12:00 på Hovedscenen.
Premiere 9. november kl 19:00 på Hovedscenen.

Folkene bak:

KIRSEBÆRHAGEN
Premiere 9. november 2022
Hovedscenen

Av: Anton Tsjekhov
Oversatt av: Kjell Helgheim

Regissør: Ole Anders Tandberg
Scenograf: Sven Haraldsson
Kostymedesigner: Maria Gebers
Komponist: Joel Sahlin
Lysdesigner: Karl Oskar Sørdal
Maskør Mio Skjöldur Eyfjörd
Dramaturg: Matilde Holdhus
QLab-programmerer: Åsmund Skretting Austvoll

Medvirkende:

NINA ELLEN ØDEGÅRD: Ljubov/Ljuba, Andrejevna Ranevskaja (godseier)
ESPEN REBOLI BJERKE: Lopakhin, Jermolaj Aleksejevitsj (kjøpmann)
JON LOCKERT ROHDE: Gajev, Leonid Andrejevitsj (Ljubovs bror)
INGRID RUSTEN: Varja (Ljubovs adoptivdatter)
ANNA LADEGAARD: Anja (Ljubovs datter)
CHRISTIAN GREGER STRØM: Trofimov, Pjotr Sergejevitsj (Petja) (student)
ANDERS DALE: Simeonov-Pisjtsjik, Boris (godseier)
MATIAS KUOPPALA: Jepikhodov, Semjon Pantelejevitsj (kontorist)
MARIANNE HOLTER: Dunjasja (hushjelp)
PER TOFTE: Firs (tjener)
ELG ELGESEM: Jasja (tjener/lakei)

EKS

EKS en annen forestilling som helt sikkert får deg til å trekke på smilebåndet, og som alle vet kommer et smil sjeldent alene. Som stykkets tittel hinter til er EKS et trekantdrama – et tragikomisk sådan, hvor kjærlighetens vilkår på 2020-tallet blir satt under lupen.

Paret vi møter i EKS sitter på en greit grønn grein i et trygt i-land, men svartmaler både greinen og sin partner. Og de overgår hverandre i mangel på raushet. Han erkjenner at jovisst er hun lege, men hun er jo ikke blitt overlege ennå. Hun parerer med at visst er hun klar over at han er arkitekt, en arkitekt som tegner parkeringshus. Sånn driver de på, og kunne sikkert fortsatt til evig tid, hvis det ikke var for eksen hans. Hun ringer, det er krise, hun er blitt forlatt av sin kjæreste og trenger et sted å sove. Det blir på ingen måte triveligere i stua av at eksen kommer for å si det sånn....

Det er komisk og det er urimelig. Det er gjenkjennelig og trist men samtidig veldig underholdende. Og det er vel ingenting vi ler så godt av som en skikkelig morsom tragedie! Og vi vil gå så langt som å påstå at dette stykket passer for alle som har/har vært en kjæreste/ekskjæreste/kone/ekskone/mann/eksmann osv.

Pressevisning 31. okt kl 11:00 i Teaterhallen.
Premiere 10. nov kl 19:00 i Teaterhallen.

Folkene bak:

EKS
Premiere 10. november 2022
Teaterhallen

Av: Marius von Mayenburg
Oversatt av: Øyvind Berg

Regissør: Øystein Martinsen
Scenograf og kostymedesigner: Gjermund Andresen
Lysdesigner: Trygve Andersen
Maskør: Jill Tonje Holter
Dramaturg: Carl Jørn Johansen

Medvirkende:

SVEIN SOLENES: Daniel
MARI STRAND FERSTAD: Sibylle
MAREIKE WANG: Francizka

Emner

Kategorier

Pressekontakt

Pernille Kaldestad

Pressekontakt Informasjonssjef 92421792

Velkommen til Rogaland Teater!

Den 15. april 1883 åpnet teaterbygningen i Kannik for første gang dørene for publikum. Siden den spede starten har teatervirksomheten gledet, forarget, engasjert og begeistret.
Rogaland Teater har vært et samlingssted for scenekunst preget av høy profesjonalitet og kunstnerisk kvalitet. Gjennom årene har teatret utviklet seg, etablert et eget barne- og ungdomsteater, bygget på, blitt større, fått flere publikummere og blitt en sentral kulturinstitusjon og en merkevare med godt omdømme.
I dag, over 130 år etter åpningen, er aktiviteten på huset og nivået på scenekunsten høyere enn noensinne. Virksomheten ved huset spenner bredt, og det profesjonelle miljøet på og bak scenen er en velsmurt motor i det rogalandske kulturlivet.
Ringvirkningene fra Teaterveien når ut til hele Rogaland. Rogaland Teater er et hus med høye kunstneriske ambisjoner, stor energi og uendelig mye skaperkraft.
Rogaland Teater skal være sentrum i kunsten. For mennesker, av mennesker. Et sted der det nye skapes og der det kjente blir nytt.

Rogaland Teater
Teaterveien 1
N-4005 Stavanger
Norge