Pressemelding -
Teateråret 2024
Rogaland Teater kan se tilbake på et jubelår, både mht til det kunstneriske og det økonomiske! Året var preget av stor aktivitet, høye besøkstall, mange samarbeid og nye konsepter. Det resulterte i totalt 530 avviklede forestillinger, 21 produksjoner og det samlede billettsalget var på 90373 solgte billetter.
Så å si alle oppsetningene har gått bedre enn budsjettert og vi ble gjennom hele 2024 bortskjemt med å spille for fulle hus! Ved årsslutt lå vi 12.000 billetter over budsjett og hadde solgt 15.000 flere billetter enn i 2023. Det vitner om at folk er sultne på kulturopplevelser, sier en tilfreds teatersjef Glenn André Kaada.
Mer drama i hverdagen
Våre gode venner Dramakortholderne har fortrinnsrett i billettkøen. Det gjør at de får mye drama i hverdagen og sist år stod de for ca 30 % av billettene. De er storkonsumenter av teater og ser i snitt 7,5 forestillinger i året. Men de er også våre beste ambassadører og introduserer andre publikummere for våre produksjoner. I 2024 anslår vi at hver Dramakortholder kjøpte i snitt 1,5 ordinære billetter utover sine egne Dramakortbilletter.
Ved utgangen av 2024 var antall Dramakort totalt 3892 (Dramakort 3745 og Dramakort UNG 147), som er 10 kort flere enn på samme tidspunkt i 2023 (totalt 3882). Vi så dog et voldsomt byks i salg av gavekort mot slutten av året og i november og desember ble det solgt for 275.000 kr mer enn i samme periode i 2023. Flesteparten av disse gavekortene blir innløst i Dramakortet/UNG
En fantastisk start på året
Vi startet året med en Espen Hana i storform, som i løpet av runde nummer fire av Alle fantastiske ting bikket 150 utsolgte forestillinger. På Hovedscenen var det ombordstigning på En sporvogn til begjær og publikum fikk en røff trikketur inn i selvbedraget, livsløgnen, fortvilelsen og begjæret.
Aftenbladets anmelder lot seg imponere av Nina Ellen Ødegård og skrev blant annet:
«Den suverene hovudpersonen i dette dramaet er Blanche. Nina Ellen Ødegård viser som så ofte før eit stort register i spelet, i spennet frå overlegen overklasse via flørting, lyging og ned til fallert fortviling.»
Vi åpnet februar med litt annet familiedrama – et lekent sådan - i Tåkefall på Intimscenen. Klassekampens anmelder mente det var «Formidabelt ensemblespel i ei absurd og tankevekkjande oppsetjing om at ein i alle fall må forsøke for å lukkast.»
Tåkete var det også i Teaterhallen der Ungdomsteatret tok oss med til Transylvania og foggy London anno 1889, der de gjenopplivet selveste Dracula. Publikum fikk servert en funky og original versjon av klassikeren og Aftenbladets anmelder lot seg begeistre av «stilig samspel mellom stumfilm og teater.»
Barne-og ungdomsteatret var også godt representert da vi i april var klare med storsatsningen Matilda the musical. Vi plukket fra øverste skuespillerhylle og stilte med et frodig ensemble bestående av både voksne skuespillere og medlemmer fra Barne-og ungdomsteatret da Matilda og hennes entourage skulle levendegjøres for første gang på Hovedscenen. Matilda var utsolgt før premieren og det ungdommelige ensemble levde opp til forventningene og sjarmerte publikum i senk. Aftenbladets anmelder var over gjennomsnittet begeistret og mente «Matilda» har det aller meste du kan krevja av ein familiemusikal. Du kjem til å le. Du kjem til å bli blank i augo. Du kjem til å trampa takten og klappa på 1 og 3. Du kjem til å heia på Matilda. Og du kjem til å tenkja: «Gu’, så goe di e!».
Foajeen skifter ham
I forbindelse med Matilda inngikk vi et spennende samarbeid med Sølvberget om å lage en reell bibliotekfilial på teatret. Matildabiblioteket ble tegnet av Matilda-scenograf Gjermund Andresen, håndlaget og innredet av teatrets egne snekkere og rekvisitører. Åtte medlemmer i Ungdomsteatret ble ansatt og gikk gå inn i rollen som den hjelpsomme bibliotekaren fru Phelps og Sparebankstiftelsen SR bank bidro med finansiering til innkjøp av bøker.
Biblioteket ble en stor suksess, det ble lånt ut over 800 bøker i spilleperioden og i forhold til samlingens størrelse var utlånet høyere i Matildabiblioteket enn på Sølvberget.
Litteratursnakk, samarbeid og andre sideprosjekter
I løpet av våren stod bøker generelt og leselyst spesielt på agenda. I samarbeid med Bokhuset lanserte vi boksamtaler i Kjellerteatret, der vi satte lokale forfattere i tale! Publikum fikk en litteratursnakk litt utenom det vanlige med Tore Kvæven, Kristin Hoffmann og Mirjam Idriss.
Teatersalongene med Janne Stigen Drangsholt og Therese Eide er et meget populært innslag i programmet og tradisjonen tro hjalp de vårt publikum med å tette kunnskapshull i forbindelse med litteraturhistorie, forfattere og tematikker knyttet til forestillingene våre!
Populære var også våre to Livecaster der Steinar og Catrin Sagen «reddet forholdet» og publikum ble bedre kjent med vår kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun, som gjestet Solveig Kloppens podcast «Min barneoppdragelse» live på Hovedscenen.
På forsommeren kunne vi, sammen med Stavanger Jazzforum, hylle Jon Fosse med forestillingen Ro mitt hav med Anne Marit Jacobsen og Sinikka Langeland på Hovedscenen.
Som en kickstart på Kiellandjubileet satte vi på sensommeren «Alexander i spotlighten» ved å invitere inn dramatiker Rolf Kristian Larsen, litteraturprofessor Erik Bjerck Hagen og Sven Egil Omdal på Hovedscenen til en snakk om Kielland.
I slutten av august ble en annen stor forfatter feiret, da vi sammen med Tore Renberg la til rette for en litterær festaften på Hovedscenen i forbindelse med hans nye roman Lungefløyteprøven.
Nyskrevet dramatikk
Høstsesongen startet med et nydelig gjensyn med Benedicte Izabell Ekeland i Cassandra. Denne berg-og-dalbane-turen av en ordlek, ført i pennen av Fredrik Høyer og Mattis Hermann Nyquist, og mesterlig fremført av Izabell bergtok publikum nok en gang og spilte for fulle hus i hele spilleperioden.
Det stod mer nyskrevet dramatikk på programmet da vi, sammen med Haugesund Teater, feiret 175 års jubileet for Stavangers store sønn Alexander Kielland. Med ny viten og en kreativ penn skrev Rolf Kristian Larsen et rykende ferskt og nyskapende stykke om Kielland. Anmelderen i NRK mente Larsen «har skrevet inn et tydelig driv i teksten, raske skift og spennende brudd mellom vanlig dialog, sitater hentet fra Kiellands brev og moderne språklige vendinger.» Hun mente videre at ALEXANDER «Mest av alt er en hyllest til mannen på sokkelen. Og som seg hør og bør klatrer Kielland opp på nevnte sokkel til slutt. Tilbake sitter publikum med større kjennskap til en av våre fire store forfattere.»
Vår gode venn Svein Tindberg kom med et rykende ferskt bibelspekket stykke om Esau og Jakob, da han gjestet oss i høst. Publikum omfavnet forestillingen om brødreparet og Svein spilte over 40 utsolgte forestillinger i Teaterhallen.
Utsolgt var det også på Intimscenen i høst, der vi fikk oppleve en nydelig versjon av Fosses Eg er vinden. Shakespeare Tidsskriftet mente «Rogaland Teaters oppsetning av Jon Fosses «Eg er vinden» er enkel, effektiv og eksepsjonelt god.»
Salongsamtaler og skrivelyst
I forbindelse med ALEXANDER fortsatte vi samarbeidet med Sølvberget omkring teaterbiblioteket. Vi foretok en liten facelift, navneendring og fylte biblioteket med bøker for de voksne da ALEXANDER inntok Hovedscenen. I tillegg til Sølvberget tok vi også med Bokhuset, Kiellandsenteret og Kapittel på laget og inviterte til Salongsamtaler i foajeen med utgangspunkt i Kiellands mange identiteter.
I september rullet vi ut brevprosjektet vårt og hele høsten slo vi et slag for det skrevne ord. Vi oppfordret publikum til å skrive brev til venner og familie. Vi designet brevark, konvolutter og julekort, samt ekte teaterfrimerker. Vi betalte porto og stod for utsendelse slik at brevene kom frem til riktig hjem! Totalt ble det sendt ut 250 (+) skrevne brev fra Alexander, 150 (+) skrevne brev fra Pinocchio og 250 (+) skrevne julekort fra Julemiddag.
Tradisjonen tro
I oktober var det endelig klart for Barne- og ungdomsteatrets store familieforestilling og denne gangen var det klassikeren Pinocchio som ble satt i scene. Publikum fikk servert en forunderlig, mørk og medrivende fortelling med stor kjærlighet til originalhistorien. Aftenbladets anmelder var tydelig imponert og mente «Et skikkelig eventyr skal ha god moral, men ikke være klissete. Det skal være skummelt, men likevel gøy. Og det skal være godt fortalt. Barne- og ungdomsteatret treffer blink på alle tre kravene.»
Midt i blinken var det også å ha besøk av tidligere Barne-og ungdomsteatermedlem Marie Kallevik. Sammen med klovnemakker Anna Marie Simonsen kom de med den fysiske forestillingen TROLL, som ble vist både for de store og for de små i Teaterhallen.
En ny juletradisjon!
I år var tiden inne for å lage en ny juletradisjon. Derfor dekket vi bordet på Hovedscenen, fant frem juleplatter og vårt fineste servise og ønsket byens borgere velkommen til JULEMIDDAG sammen med den ærverdige stavangerfamilien Berge! Julemiddag begeistret og bergtok både anmeldere og publikum! Dette resulterte i et helt ellevilt billettsalg og Julemiddag var utsolgt før premiereapplausen var et faktum.
En tidlig julegave til kidsa
Barne- og ungdomsteatret har stor aktivitet gjennom hele året med blant annet teaterklubb for 380 medlemmer, Lørdagsgodt for våre yngste publikummere, samarbeid med Johannes læringssenter, undervisning av teknikere i BUT KRU og selvsagt forestillinger med og for barn og ungdom.
Derfor var gleden stor da en gigantisk pengegave fra Sparebankstiftelsen SR-Bank på nær 2,5 millioner kroner ble drysset over Barne- og ungdomsteatret (BUT) på tampen av fjoråret.
«Dette er en gave som betyr enormt mye for oss. Vi i barne- og ungdomsteateret får allerede betydelig med midler fra huset vårt, men dette gir oss muligheten til å gjøre ting vi vanligvis ikke får gjort, sa Carlsen da han mottok sjekken.
Sterke vennskap
I tillegg til å ha en god dialog med stiftelser i regionen, har vi også en stor og lojal kompisgjeng i form av ni støttespillere og tre samarbeidspartnere. De har vært med oss i mange år og disse samarbeidene har ført til at vi er på en pallplassering mht kulturspons innen scenekunstfeltet i Norge. I 2024 forlenget alle våre kompiser sine avtaler, og dette er særdeles viktig når kravet til inntjening blir større og større for hvert år.
Én av grunnene til at vi får det til å gå rundt, er det gode samarbeidet vi har med det lokale næringslivet. Gjennom disse samarbeidene skaper vi vårt eget handlingsrom, og de viktige økonomiske bidragene går direkte til kunsten. Samtidig er våre støttespillere med på å legge til rette for at vi kan nå nye publikumsgrupper gjennom skreddersydde arrangementer i avtalene, sier direktør Ellen Math Henrichsen.
Et lite stykke nærmere nytt teater og museum
I slutten av september kom kulturminister Lubna Jaffery ens ærend til Stavanger med meget gode nyheter til Stavanger kommune, Rogaland Teater og MUST! Prosjektet med nytt teater og museum har fått mye oppmerksomhet både lokalt og nasjonalt. Kulturministeren kunne meddele at det i statsbudsjettet for 2025 var vedtatt å bevilge 10 millioner kroner til videre prosjektutvikling. Under besøket understreket kulturministeren prosjektets betydning for Stavanger og regionen, og Stortingets familie- og kulturkomité uttrykte sin støtte til konseptet.
«Anerkjennelsen fra regjering og Storting var et stort og viktig steg på veien mot realisering av nytt teater og museum på Kannikhøyden. Det innebærer at vi endelig kan gå i gang med arkitektkonkurransen, som vil vise oss hvilke mulighetsrom vi har og se hvordan dette kan løses», sier teatersjef Glenn André Kaada.