Følg Rogaland Teater

Besøkstall - Rogaland Teater i koronaåret 2020

Rogaland Teater har fått kjørt seg under pandemien i koronaåret 2020, og har landet på beina. Det er det mange grunner til. Teatret stengte aldri helt ned, og hadde dermed styrefart da beskjeden kom om at det var lov å spille igjen. Gjennom hele pandemien ble det lagt stein på stein og Rogaland Teater øvde hele tiden på løsninger innenfor de rammene vi fikk.

Vår teatersjef Glenn André Kaada kan gjøre opp status etter sitt første år som kunstnerisk leder på Rogaland Teater. Han kan se tilbake på et år med suksesser både hva angår det kunstneriske, publikumstall og økonomi. Året har vært viet samtidsdramatikk med aktuelle temaer, men også tungvektere som Garborg, Hamsun, Shakespeare og Bergman, samt gjensyn med publikumsfavoritter fra 2018.

Rogaland Teater 2019 - et godt og solid teaterår

Pressevisning - SKJERP DEG!!

Dokumenter   •   06-01-2020 09:49 CET

Tolv unge skuespillere og en felles opplevelse av at voksne sjelden skjønner hva det handler om. Et kjellerteater, mye kul musikk, litt drøy humor, og et ærlig forsøk på opplysning på tvers av generasjonene. Velkommen til «Skjerp deg!!»

Ungdomsteatret ved Rogaland Teater - partner i stort EU prosjekt!

Buzz Network: styrker det europeiske ungdomsteater miljøet gjennom internasjonalt samarbeid og vårt Ungdomsteater er en viktig del av dette nettverket!​ Ledende ungdomsteaterorganisasjoner fra Skottland, Irland, Norge, Belgia og Tyskland har for første gang fått innvilget støtte fra Kreativt Europa, EUs program for kreativ og kulturell sektor.

Det er bare å feste setebeltene og gjøre seg klar for en teatralsk syretripp av det utenomjordiske slaget. William Shakespeares En midtsommernattsdrøm er et overflødighetshorn av lyst og løye, surrealisme, tant og fjas, men også av voldsom tragedie, eksistensiell tvil, følsomhet og ømme hjerter.

I november 2018 hadde teaterforestillingen Ways of Seeing premiere på Black Box teater i Oslo. Det ble starten på en opphetet debatt om ytringsfrihet. Nå kommer den omstridte forestillingen til Stavanger. Rogaland Teater i samarbeid med Kapittelfestivalen, viser Ways of seeing på teatrets hovedscene 16. september kl 19:00.

Rogaland Teater og Museum Stavanger har inngått avtale med det Stavangerbaserte arkitektfirmaet Helen & Hard om gjennomføring av mulighetsstudie for en felles «Akropolis-visjon».

Rogaland Teater tilrettela for et teaterår med stor variasjon i repertoaret og kunne by på både tungvektere som Ibsen, Hamsun Moliere og Shakepeare,, nyskrevet dramatikk ført i pennen av blant andre lokale krefter og gjensyn med publikumsfavoritter fra tidligere år. Og gjennom hele året har Rogaland Teater laget teater som har sørget for berøring, begeistring, bredde og kvalitet.

Teateråret 2018 - Rogaland Teater - Solide egeninntekter, høye publikumstall og et omfavnsrikt kunstnerisk program.