Gå videre til innhold
Foto Stig Håvard Dirdal
Foto Stig Håvard Dirdal

Pressemelding -

Invitasjon til pressevisning - Maria Stuart - 19. jan kl 12:00

To dronninger i stormens øye

En myte er en beretning om guder eller andre overnaturlige skikkelser som gjerne blir overlevert i muntlig form og som ofte strekker seg helt tilbake til førhistorisk tid. Myten har som formål å forklare hvordan ting henger sammen og fungerer, samtidig som den skal gi oss håp om at det kanskje finnes plan og hensikt bak en tilværelse som ofte kjennes grusom og nådeløs. Noen ganger handler slike historier også om mennesker som er bedre enn oss hverdagsfolk, som helter, konger eller dronninger. I disse tilfellene har de en hensikt som kanskje er mer politisk, i den grad de innprenter oss med en følelse av at samfunnet styres av gode krefter og viktigheten av samhold og felleskap. Hvis vi bare følger heltene, sier myten, så kommer det til å gå bra.

Når det gjelder «skottenes dronning» finnes det en god del historiske fakta, som blant annet viser at Maria Stuart var dronning av Skottland fra 1542 til 1567 og at hun ble tvunget til å abdisere etter å ha blitt mistenkt for mordet på ektemannen. Hun flyktet til England, hvor hun ble sentrum for en rekke katolske sammensvergelser mot den protestantiske dronningen Elizabeth I, og endte med å sitte fengslet i nesten tyve år før hun i 1587 ble dømt til døden og halshugget. Slike fakta er, som Shakespeare kanskje ville sagt, nettopp slikt materiale som myter veves av, og både Maria Stuart og Elizabeth I er opp gjennom historien blitt opphøyd til overmenneskelige skikkelser i ulike fortellinger med ulike typer formål enten det er snakk om historie, politikk eller religion.

I vinter rigger vi Hovedscenen for et storslått, klassisk kostymedrama. Regissør Eline Arbo skal prøve krefter med Friedrich von Schillers over 200 år gamle dronningdrama når vi kickstarter vårsesongen med overflødighetshornet Maria Stuart. Dette er fortellingen om en sinnsopprivende maktkamp mellom to av den europeiske historiens mytologiske kvinneskikkelser. I det ene ringhjørnet den frigide, protestantiske og kroppspansrede Elizabeth den første av England. Og i motsatt hjørne den fengslende, katolske femme fatale Maria Stuart av Skottland.

Stykket er basert på de historiske faktaene vi vet om Maria Stuart av Skottland, som forlot denne verden i 1587 et hode kortere, på Elizabeth I av Englands befaling. Når vi møter de to er det bare noen dager igjen av Marias liv, men forestillingen tar oss gjennom hendelsene som leder opp til den blodige slutten.

Det er Nina Ellen Ødegaard som gir oss jomfrudronningen Elizabeth I, en tørr, tilknappet, kysk kvinne. Helga Guren fyller rollen som Maria, i et scenebilde som bruker middelalderens grandiose estetikk for alt den er verd.

Vi ønsker velkommen til en smitteverntilpasset pressevisning tirsdag 19. januar kl 12:00 på Hovedscenen.

Premiere 27. januar kl 19:00 på Hovedscenen.

Folkene bak:

Av: Friedrich von Schiller

Oversatt av: Rolf Hiort-Schøyen

Bearbeidet av: Matilde Holdhus og Eline Arbo

Regi: Eline Arbo

Dramaturg: Matilde Holdhus

Kostymedesign: Alva Brosten

Scenograf: Olav Ryland Myrtvedt

Komponist: Thijs Van Vuure

Lysdesign: Trygve Andersen

Maskør: Sigrid Teige

Medvirkende: 

Elizabeth 1, dronning av England: Nina Ellen Ødegård

Maria Stuart, dronning av Skottland: Helga Guren

Robert Dudley, greve av Leicester: Anders Dale

Amias Paulet: Svein Solenes

Mortimer: Leo Magnus de la Nuez

William Cecil, baron av Burleigh: Gorm Grømer

Hanna Kennedy: Penda Faal

Grev Aubespine: Kasper Skovli Botnen

Talbot, greve av Schrewsbury: Matias Kuoppala

Emner

Kontakter

Pernille Kaldestad

Pressekontakt Informasjonssjef 92421792

Velkommen til Rogaland Teater!

Den 15. april 1883 åpnet teaterbygningen i Kannik for første gang dørene for publikum. Siden den spede starten har teatervirksomheten gledet, forarget, engasjert og begeistret.
Rogaland Teater har vært et samlingssted for scenekunst preget av høy profesjonalitet og kunstnerisk kvalitet. Gjennom årene har teatret utviklet seg, etablert et eget barne- og ungdomsteater, bygget på, blitt større, fått flere publikummere og blitt en sentral kulturinstitusjon og en merkevare med godt omdømme.
I dag, over 130 år etter åpningen, er aktiviteten på huset og nivået på scenekunsten høyere enn noensinne. Virksomheten ved huset spenner bredt, og det profesjonelle miljøet på og bak scenen er en velsmurt motor i det rogalandske kulturlivet.
Ringvirkningene fra Teaterveien når ut til hele Rogaland. Rogaland Teater er et hus med høye kunstneriske ambisjoner, stor energi og uendelig mye skaperkraft.
Rogaland Teater skal være sentrum i kunsten. For mennesker, av mennesker. Et sted der det nye skapes og der det kjente blir nytt.

Rogaland Teater

Teaterveien 1
N-4005 Stavanger
Norge