Gå videre til innhold

Nyhetsarkiv

  • Mareike Wang og Gretelill Tangen har rollene i Tore Renbergs 3. augsut 1964.

    Pressvisning 3. august 1964

    Det kunstneriske trekløveret Tore Renberg, Arild Østin Ommundsen og Thomas Dybdal står for manus, regi og musikk når 3. august 1964 får urpermiere på Intimscenen 26. april. Vi inviterer til pressevisning 17. april kl 11:30.

  • Foto: Anders Minge, Stavanger Aftenblad

    Eili Harboe til Rogaland Teater

    Harboe er klar for teaterscenen og aktuell i forestillingen Om våren på Rogaland Teater. Regissør Anders T. Andersen har dramatisert og bearbeidet boka og i hans sceneversjon er den nyfødte datteren, som Knausgård stilet boka til, blitt en ung kvinne (Harboe).

  • Thomas Dybdahl komponerer musikken til forestillingen 3. aug 1964.

    Thomas Dybdahl til Rogaland Teater

    Den erfarne plateartisten, med åtte studioalbum i bagasjen, har også komponert filmmusikken til flere filmer, blant annet Arild Østin Ommundsens film Now it´s dark Men nå skal han for første gang komponere musikk til en teaterforestilling. Dybdahl er allerede godt i gang med å hente inspirasjon til musikkbildet som skal kle forestillingen 3. august 1964.

  • Vegar Hoel legemliggjør den sosialt dysfunksjonelle, navnløse mannen Dostojevski skapte kort tid etter at han slapp ut fra tsarens arbeidsleir

    Pressevisning og anmelderinvitasjon - Vegar Hoel er tilbake på Rogaland Teater med monologen Kjellermennesket

    ”Opptegnelser fra et kjellerdyp” betraktes i litteraturhistorien som en av de første eksistensielle romanene. Hoel er alene på scenen, som Kjellermenneske er i sin kjeller, med et kamera mellom seg og publikum. Det er Kjellermenneskes erindringer vi opplever, hans manifest, og i monologen reflekterer Vegar Hoel over hvor presist det er i 2018, det som kommer fra kjellerdypet.

  • Arne Nøst har sagt sier sin mening om Kommunal og moderniseringsdepartements ekspertutvalg i denne kronikken. Illu Arne Nøst.

    En helhetlig kulturpolitikk takk!

    Å prioritere norsk teater videre er en nasjonal oppgave som ikke må smuldres opp i ulike regionale prioriteringer. Norsk teater er en organisk helhet som har hatt betydelig vekst både i kvantitet og kvalitet under den nåværende ordningen. Å flytte ansvaret for teatrene utenfor Oslo over til fylkene er en drastisk endring – en endring basert på en sørgelig gammeldags forståelse av sentrum-periferi.

  • NYTT SAMARBEIDSPROSJEKT – ROGALAND TEATER OG LYSE

    NYTT SAMARBEIDSPROSJEKT – ROGALAND TEATER OG LYSE

    De siste årene har Rogaland Teater og Lyse sørget for å få teater ut til distriktets barnehager – nå vris konseptet over på elever og studenter hvor lærere kan søke om teaterbilletter på vegne av sin klasse.

  • Mareike Wang og Gretelill Tangen spiller i forestillingen 3. august 1964

    Billettsalget til 3. august 1964 er endelig åpnet

    Fra 26. april av spiller Mareike Wang og Gretelill Tangen i det ferske stykket som forfatteren Tore Renberg har skrevet, og som også blir Arild Østin Ommundsen sin debut som teaterregissør.

  • ROGALAND TEATERS KVALITETSSIKRING 1

    ROGALAND TEATERS KVALITETSSIKRING 1

    Bakgrunnen for at Rogaland Teater tok initiativ til arbeidet med å planlegge nytt teater, er enkel. Dagens bygning er mer enn hundre år gammel. Bygget er et konglomerat av ombygginger og utvidelser og det er grenser for hvor mange forbedringer som kan oppnås innen dagens rammer.

Vis mer