Invitasjon til pressevisning -Barn som leker - torsdag 24. januar kl 16:30
Det som skjer innenfor husets fire vegger har stor betydning for hvordan et barn utvikler seg. Og eplet har en tendens til å ikke falle langt stammen…
Det som skjer innenfor husets fire vegger har stor betydning for hvordan et barn utvikler seg. Og eplet har en tendens til å ikke falle langt stammen…
Går det an å behandle selvmord med humor og letthet? Temaet er tungt som bly, men skuespiller Espen Hana, regissør Simon Lay og oversetter Hans Morten Hansen insisterer på at dette er et lett stykke, med mye varme og humor.
Rogaland Teater tilrettela for et teaterår med stor variasjon i repertoaret og kunne by på både tungvektere som Ibsen, Hamsun Moliere og Shakepeare,, nyskrevet dramatikk ført i pennen av blant andre lokale krefter og gjensyn med publikumsfavoritter fra tidligere år. Og gjennom hele året har Rogaland Teater laget teater som har sørget for berøring, begeistring, bredde og kvalitet.
Mobbing blir drap, og planen for å unngå straff går ikke helt som tenkt. Stort mindre komisk kan det knapt bli. Eller?
Vår nye teatersjef Glenn André Kaada er klar til å presentere sitt aller første program, og det kan kort beskrives som offensivt og fremoverlent. Repertoaret er først og fremst preget av samtidsdramatikk med aktuelle temaer, men vi får også oppleve tungvektere som Garborg, Hamsun og Bergman på scenen, samt gjensyn med publikumsfavoritter fra 2018.
Fem unge medlemmer i Barne- og ungdomsteatret har brukt hele høsten til å prøve inn en flunkende ny forestilling, som skal ha en fast visning hver måned i 2 år fra premieredatoen 7. november. Forestillingene vil også ligge i Rogaland Teaters faste repertoar og derfor blir dette en gave til hele regionen generelt og målgruppen barn på sykehus spesielt.
Arne Nøst er en av de som har latt seg fascinere av PAN, og 14. november er han klar med sitt signaturverk hvor han både er regissør, scenograf og komponist. I denne versjonen lar han hele handlingen utspille seg i en drømmeaktig fantasiverden, der personene dukker opp og forsvinner igjen i strid med all logikk.
Galgenhumor, fandenivoldskhet og lystig livemusikk har regissør Eline Arbo med seg når hun nå er premiereklar med oppsetningen om psykiske lidelser. 04:48 Psykose skal spilles på Intimscenen når høstmørket er på sitt aller dypeste, fra 8. november.
I dag la Trine Skei Grande (V) fram sitt forslag til kulturbudsjett for 2019. Rogaland Teater fikk en økning i driftstilskuddet på 2,45 % da statsbudsjettet ble lagt frem. Dette er en økning i generelle driftsmidler på kr. 1,5 millioner. For femte år på rad er det lagt inn en reell reduksjon i driftsmidler, for å ivareta regjeringens effektiviseringsreform.
Røde sko med magisk kraft, en ond heks og en god, et fugleskremsel uten hjerne, en blikkboksvenn uten hjerte og en løve uten mot. Dette er bare litt av universet Barne- og ungdomsteateret skal skape denne høsten.
«Alt går over når vi dør», skrev Shakespeare i Romeo og Julie. Og det er ofte tilfellet, men ikke for Shakespeare. Hans ettermæle levde videre, og ble til en legende. Men hva er det med denne forfatteren, som selv etter fire hundre år fortsatt berører sine lesere og vekker slik begeistring? Og hva er det Shakespeares verk kan fortelle oss i dag?
Det er med glede vi kan melde at Tore Renbergs kritikerroste drama «Indianeren» nå er solgt til Tyskland. Det er det velrennomerte teatret Schleswig-Holsteinisches Landestheater i Rendsburg https://www.sh-landestheater.de/ som har kjøpt rettighetene.
Den 15. april 1883 åpnet teaterbygningen i Kannik for første gang dørene for publikum. Siden den spede starten har teatervirksomheten gledet, forarget, engasjert og begeistret.
Rogaland Teater har vært et samlingssted for scenekunst preget av høy profesjonalitet og kunstnerisk kvalitet. Gjennom årene har teatret utviklet seg, etablert et eget barne- og ungdomsteater, bygget på, blitt større, fått flere publikummere og blitt en sentral kulturinstitusjon og en merkevare med godt omdømme.
I dag, over 130 år etter åpningen, er aktiviteten på huset og nivået på scenekunsten høyere enn noensinne. Virksomheten ved huset spenner bredt, og det profesjonelle miljøet på og bak scenen er en velsmurt motor i det rogalandske kulturlivet.
Ringvirkningene fra Teaterveien når ut til hele Rogaland. Rogaland Teater er et hus med høye kunstneriske ambisjoner, stor energi og uendelig mye skaperkraft.
Rogaland Teater skal være sentrum i kunsten. For mennesker, av mennesker. Et sted der det nye skapes og der det kjente blir nytt.
Teaterveien 1
N-4005 Stavanger
Norge