- Det viktigste byutviklingsprosjektet i Stavanger i lang tid.
Utredninger, konseptvalg, detaljeregulering og statsbudsjettet 2022 er de viktigste milepælene for å realisere et nytt teaterhus og Akropolis-visjonen.
Utredninger, konseptvalg, detaljeregulering og statsbudsjettet 2022 er de viktigste milepælene for å realisere et nytt teaterhus og Akropolis-visjonen.
Revizor regnes i dag som en av verdenslitteraturens ypperste komedier og tar for seg noe så eksistensielt som menneskelig svakhet og dårskap. Men kan revisjon, korrupsjon, bedrageri og grådighet være morsomt? Definitivt. I Revizor tar Rogaland Teater småskurken i oss alle under kjærlig og satirisk behandling. Resultatet er en komedie – korrupt sådan - som sprenger de fleste grenser.
Stavanger kommune ønsker et kulturelt høydepunkt der teater og museer av internasjonalt format beriker byen og regionen. Etter en høringsrunde hos Rogaland Teater, Museum Stavanger, Rogaland Fylkeskommune og Arkeologisk Museum (UiS), legger nå Stavanger kommune innholdet i Akropolis-visjonen til politisk behandling.
Rogaland Teaters vedlikeholdsetterslep på eksisterende bygg vurderes til 90 millioner og behovet for fornyelse kommer stadig nærmere. Utbedringer av vedlikeholdsetterslepet er satt på pause i påvente av avklaring på prosjekt Sceneskiftes fremtid. Å ta igjen vedlikeholdsetterslepet må ses i sammenheng med at kostnadene er i samme størrelsesorden som et forprosjekt for et nytt teaterhus koster.
Prosjekt Sceneskifte er godt ivaretatt i forslaget til innholdet i visjonen, men styret anbefaler at man skiller mellom visjonsnavn og stedsnavn.
I tre tiår har Vamp levert. Hundrevis av sanger om det å være menneske. Om kjærlighet og sorg, myter og skrømt, ærlighet og svik, døden og livet. Og havet. Når et regionalt kulturfyrtårn skal feires, er det naturlig og nødvendig at gode teaterkrefter slår seg sammen. Derfor har Rogaland Teater og Haugesund Teater gått i kompaniskap og lagt til rette for at Haugesund-bandet kan innta teaterscenen.
Tore Renberg kaster seg inn i navnedebatten, mens kultursjefen håper at den ikke overskygger debatten om innholdet i visjonen.
Smittevern og pandemi har bydd på sine utfordringer, og premieren på Jeg kan være en annen har blitt skjøvet på både en og to og tre ganger pga restriksjoner. Men nå er endelig ungdommmen klar til å innta scenen!
Stavanger kommunes utsendte geofysikere ser på mulighetene for nybygg og undersøker grunnforholdene under Rogaland Teater, Stavanger Museum og den gamle sykehustomten hvor Rogaland fylkeskommune holder til.
De nye tunnelløpende i forbindelse med Ryfast går nemlig rett under teatret og museet, ikke mer enn 28 meter under nivået på forplassen til teatret. Med en sikkerhetssone på 19 meter, 360 gr
Det blir kortreist kunst når Øyvind Rimbereids langdikt Lenis plassar fra 2017 blir teater. Regi og tilrettelegging for scenen er lagt i hendene på danske Jonas Corell og får urpremiere 28. januar på Intimscenen.
I vinter rigger vi Hovedscenen for et storslått, klassisk kostymedrama. Regissør Eline Arbo skal prøve krefter med Friedrich von Schillers over 200 år gamle dronningdrama når vi kickstarter vårsesongen med overflødighetshornet Maria Stuart.
Rogaland Teater har fått kjørt seg under pandemien i koronaåret 2020, og har landet på beina. Det er det mange grunner til. Teatret stengte aldri helt ned, og hadde dermed styrefart da beskjeden kom om at det var lov å spille igjen. Gjennom hele pandemien ble det lagt stein på stein og Rogaland Teater øvde hele tiden på løsninger innenfor de rammene vi fikk.
Den 15. april 1883 åpnet teaterbygningen i Kannik for første gang dørene for publikum. Siden den spede starten har teatervirksomheten gledet, forarget, engasjert og begeistret.
Rogaland Teater har vært et samlingssted for scenekunst preget av høy profesjonalitet og kunstnerisk kvalitet. Gjennom årene har teatret utviklet seg, etablert et eget barne- og ungdomsteater, bygget på, blitt større, fått flere publikummere og blitt en sentral kulturinstitusjon og en merkevare med godt omdømme.
I dag, over 130 år etter åpningen, er aktiviteten på huset og nivået på scenekunsten høyere enn noensinne. Virksomheten ved huset spenner bredt, og det profesjonelle miljøet på og bak scenen er en velsmurt motor i det rogalandske kulturlivet.
Ringvirkningene fra Teaterveien når ut til hele Rogaland. Rogaland Teater er et hus med høye kunstneriske ambisjoner, stor energi og uendelig mye skaperkraft.
Rogaland Teater skal være sentrum i kunsten. For mennesker, av mennesker. Et sted der det nye skapes og der det kjente blir nytt.
Teaterveien 1
N-4005 Stavanger
Norge